Op zaterdag 15 februari trokken we met een 40-tal Rollercoasterfriends naar , het voor sommige verre, Tielt.
Daar zou immers de allereerste uitstap van 2020 plaatsvinden. Een bijzondere trip; eentje die ons niet naar een pretpark bracht, maar naar een bedrijventerrein. Op zoek naar achtbaanwielen.
Achtbaanwielen, made in Belgium
Doel van ons bezoek aan deze West-Vlaamse stad? Vulkoprin.
Een naam die misschien niet meteen een belletje doet rinkelen, maar toch is dit Belgisch familiebedrijf een grote speler in de pretparkwereld.
Hun specialiteit: het produceren van allerhande wielen, waaronder dus ook achtbaanwielen. Een niet onbelangrijk onderdeel; aangezien de wielen het enige contact zijn tussen de baan en het treintje, spelen deze een zéér grote rol in de soepelheid van een achtbaan.
Terug naar ons bezoek, want na een ware ontvangst volgde een boeiende bedrijfspresentatie. We leerden onder andere over de vele bezienswaardigheden in Tielt, maar ook over het ontwerpen en vervaardigen van wielen. Zo weten we nu dat de meeste achtbaanwielen uit een kern van aluminium bestaan en bekleed zijn met een polyurethaanband. En ook dat er verschillende types van wielen bestaan, en dat dit afhankelijk is van type attractie. Ook de locatie van de achtbaan heeft een effect op het soort materiaal waaruit het wiel gemaakt wordt. De omgevingstemperatuur heeft immers een invloed op onder meer de elasticiteit.
Marcel en Rita zorgen voor soepele coasters
Waar iedereen het meest naar uit keek was de rondleiding in de fabriek zelf.
Hier konden we met eigen ogen ontdekken hoe van een lange staaf aluminium wielen worden gefreesd. Nadat binnenste deel van het wiel geproduceerd is, ontvangt de buitenkant een hechtingslaag. Zodra deze rode laag aangebracht is, mag men de wielen niet meer aanraken. 2 robots, Marcel en Rita, zorgen voor de verdere stappen in het productieproces. Na een rustperiode van enkele weken kan de polyurethaanband (PU) gegoten worden rond het wiel. Hiervoor worden speciale mallen gebruikt. Gigantische ovens zorgen ervoor dat het wiel nadien kan uitharden.
Een deel van de grote fabriekshal was ook gewijd aan het testen van nieuwe ontwerpen. Hier stond een wiel van een nieuwe achtbaan dag in dag uit rondjes te draaien om het effect en slijtage te kunnen onderzoeken. De technische gegevens van de achtbaan worden in de computer ingeladen zodat het wiel identiek dezelfde krachten ondergaat. Nog voor de baan gebouwd is, kan men dus het ontwerp of materiaal van de wielen bijsturen.
(Lees verder onder de foto)
Een andere specialiteit van Vulkoprin is het recuperen van oude wielen en deze herbekleden met een nieuwe PU-laag. Parken kunnen zo besparen op onderhoudskosten door hun oude wielen op te sturen. Na een grondige controle door Vulkoprin, krijgen wielen die nog voldoen aan alle veiligheidseisen een nieuwe bekleding. Gemiddeld gezien kan dit proces een vijftal keer gebeuren.
Afsluitende plons
Na een laatste vragenrondje namen we afscheid van onze gidsen die met veel passie en enthousiasme over hun product spraken.
Vulkoprin produceert voor zowat elke bekende achtbaanfabrikant. Iets waar we in België oprecht trots op mogen zijn.
De namiddag hebben we doorgebracht in het zwemparadijs LAGO Kortrijk Weide.
Durfals konden genieten van de vele glijbanen en de langste wildwaterbaan van België; anderen konden rustig bekomen in het bubbelbad of genieten van de sauna.
Zien we jou op de volgende trip? Hou zeker onze kalender in de gaten of schrijf je in op de nieuwsbrief.
Meer weten over Vulkoprin?
Op www.vulkoprin.be vind je meer informatie over Tieltse familiebedrijf. Bekijk het perscentrum of lees de brochure over het 55-jarig bestaan van het bedrijf.
Bedankt aan Vulkoprin voor de gastvrijheid en de uiterst boeiende rondleiding.